Organizace a poskytované služby na doporučení Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva práce a sociálních věcí a Asociace poskytovatelů sociálních služeb vydalo následující obecné opatření (specifická opatření jsou vydána pro jednotlivé sociální služby, s kterými jsou klienti seznamováni postupně a individuálně na základě aktuálního dění dané epidemie s nemocí COVID – 19):
Režimová opatření:
- zákaz návštěv v pobytových službách (azylový dům, domov pro matky s dětmi v tísni),
- ambulantní služba noclehárna je poskytována v režimu pobytové služby,
- omezené návštěvy pro obyvatele na domech s pečovatelskou službou (návštěvy pouze k zajištění péče a potřeb rodinných příslušníků v nezbytném čase např. předání věcí u vchodu, komunikovat více přes telefon),
- omezení volného pohybu, zrušeny společné/skupinové akce, fakultativní služby, uzavření Seniorparku,
- nastavena kontrola zdravotního stavu (pobytová služba – měření teplot 2 x za den), klienti/nájemníci na domech s pečovatelskou službou – dobrovolná kontrola zdravotního stavu, měření teploty 1 x za den), o kontrole je veden stručný záznam a v případě změn zdravotního stavu doporučení k lékaři,
- zaměstnancům je před nástupem směny měřena teplota,
- zavedena zvýšená hygiena rukou (mytí, dezinfekce), nedotýkat se obličeje (nos, ústa, oči) nemytýma rukama – klienti, zaměstnanci,
- klienti jsou povinni používat ochranu nosu a úst rouškou při poskytování služby,
- klienti a zaměstnanci jsou povinni hlásit změnu svého zdravotního stavu, kontakt s podezřelou, nakaženou osobou nebo pohyb v rizikové oblasti těchto osob,
- pokud to péče umožňuje zachovává si klient a pracovník doporučený rozestup 2 metry,
- zaměstnanci jsou povinni používat ochranné pomůcky dle předpisů organizace po celou dobu výkonu práce, zejména používat roušku a rukavice,
- v pobytových službách a domech s pečovatelskou službou je zajištěn zvýšený dezinfekční úklid dle úklidového řádu (zejména dezinfekce povrchů, podlah, kliky, dveře, vypínače, zvonky, zábradlí, madla atd.),
- denní dezinfekce celých jídlonosičů,
- nákup do jednorázových tašek (zakoupené s nákupem),
- klienti a personál zajišťují dostatečné větrání prostor,
- při manipulaci s prádlem se používají rukavice,
- v případě podezření na nákazu COVID – 19 u klienta, jsou zaměstnanci poučeni o používání ochranných pomůcek (overal, respirátor FFP2, rukavice, ochranný štít/brýle).
Organizační opatření:
- pobytová služba má vytvořena kapacitu pro případnou izolaci podezřelých osob z nákazy COVID – 19 (z kapacitních důvodů, nyní nepřijímáme nové klienty),
- klientům jsou průběžně předávány dezinfekční prostředky na ruce, podlahy,
- klientům pečovatelské služby je poskytována péče v základních úkonech s přihlédnutím na svoji soběstačnost a možnost zajistit úkony rodinou – služby jsou domlouvány individuálně s ohledem na danou situaci,
- o novinkách, nařízeních, omezeních jsou klienti informováni na nástěnkách, na dveřích vchodů DPS, osobně pracovníkem, telefonicky, písemně,
- v případě nákazy ze strany klienta, zaměstnance se organizace řídí pokyny Krajské hygienické stanice a krizového štábu.
Opatření a pokyny pro klienty a zaměstnance se mění a dále se mohou měnit s ohledem na celkový průběh epidemie v ČR. Opatření jsou vydána do odvolání nouzového stavu, vládního uvolňovacího opatření nebo přehodnocení organizace k jednotlivým službám.
Základní význam opatření
Preventivní opatření proti šíření koronaviru COVID – 19, minimalizovat kontakty mezi pracovníky navzájem a minimalizovat kontakty s klienty na možné minimum.
Komentáře jsou zakázány.